25 okt. 2011

Halloween

Snart är det dags får den årliga spökdagen, Halloween, den 31 oktober. Jag tänker mig högtiden som nått typiskt amerikanskt men egentligen har den sitt ursprung på Irland (och delvis Skottland). Högtiden kom till USA genom alla miljontals irländare som emigrerade dit på mitten av 1800-talet. Firandet kom till Sverige under 90-talet och firas vanligtvis på aftonen före Allhelgonadagen. Ordet Halloween är en sammandragning av de tre engelska orden "All Hallows even"  vilket på svenska blir "Alla heligas kväll".

Firandet hemma hos oss varierar år från år. Vissa år har vi haft spökfester och andra år har vi inte firat alls. Oavsett Halloween eller inte så är pumpor fina att dekorera med. Själv har jag aldrig odlat några pumpor, men nästa år kanske det blir av.

Hittade lite olika förslag här på nätet på hur man kan dekorera med pumpor. Delar med mig några av dem utifall ni har varit lyckligt lottade och fått fina pumpor i er trädgård.



Om du har små pumpor kan du enkelt göra små ljushållare.

Om du har stora pumpor kan du göra så här:




Om du klickar på bilderna kommer du till källan där jag hittade dem och där kan du även se fler höst-/halloween dekorationer. 

Om du klickar på bilden här nedanför får du instruktioner på hur du kan karva en pumpa med hjälp av en borrmaskin.




3 kommentarer:

  1. Vilka fina tips! Detta var ju faktiskt riktigt fina pumpor. Själv hade jag tänkt att hoppa pumpastuket, såvida jag inte springer på en betongpumpa jag sett som är otroligt snygg. Men nu kanske jag får tänka om...? Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Pumpor är jätte fint tycker jag! Men mina hönor vill gärna äta upp dem... Köpte några för två veckor sedan och de försvan mystiskt från ytter trappan... Men sedan tog jag hönorna på bar gärning! SMILE!! Men efter att ha sett dina fina pumpa bilder blir jag sugen på att köpa nya.
    Ha en bra dag!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Jag har lite blandade känslor för halloween, tycker den krockar med Alla Helgona samt att jag inte gillar buset som lätt kan gå överstyr...

    Men vilka vackra pumpdekorationer, jag gillar speciellt pumpkrukorna!

    SvaraRadera