24 okt. 2011

Trefaldighetskälla



Någon som vet vad en trefaldighetskälla är för nått? Om inte så får ni lära er nått nytt idag, hi hi.

I vår by har vi nämligen en sådan. 

Enligt gammal folktro hade trefaldighetskällor en läkande kraft. För största möjliga effekt, drack man detta hälsobringande vatten på trefaldighetsaftonen, vilken infaller sju dagar efter pingstafton, som i sin tur infaller sju veckor efter påsk. Lämplig dos ska ha varit sju klunkar av vattnet. Trefaldighetsafton var förr en av sommarens stora fester i norra och mellersta Sverige. 


Ett kriterium för att få kallas trefaldighetskälla är att vattnet skall rinna mot norr. I övrigt kan den vara ett i dagen rinnande vatten, eller en kallkälla som springer upp ur marken för att därefter åter bli underjordisk. 


Det är ingen märkvärdig plats och det skulle absolut behövas städas upp där inne i skogsbrynet. Men det är lite spännande med gammal folktro. Jag har själv valt att inte dricka vattnet där på grund av att har väldigt hög järnhalt och ser allt annat än aptitligt ut = )

Blev mycket naturbilder nu i min blogg, ska försöka hitta på nått annat tills i morgon. Men det är bara det att jag vill passar på att tillbringar dagarna utomhus dessa vackra höstdagar innan snön faller. Vilket påminner mig om att det idag är bara 2 månader kvar tills julafton. Oj oj!!

Trevlig kväll!!

3 kommentarer:

  1. Vad roligt! Helt ny historia för mig. Och sen påminner du om två månader till jul....phu! Dags att börja stressa...
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Spännande, det där har jag aldrig hört talas om. Och järn är ju nyttigt, i lagom doser. Så det kan jag tänka mig att de ansåg denna källa nyttig.

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du visar! Jag tycker att det är mysigt i naturen på hösten särskilt när den sprakar av färg. Skönt med en promenad och sedan in i värmen med en kopp te!!
    Ha en bra kväll vännen!
    Kram kram

    SvaraRadera