25 nov. 2011

Lååååååång dag...

blev det idag.

Nu är klockan 02.30 och jag har ändå bara hunnit med en bråkdel av vad jag skulle göra. Men det lär garanterat finnas kvar i morgon också, så jag får fortsätta då! Kan man önska sig några hustomtar i julklapp? Jag skulle gärna ha några hjälpsamma tomtenissar som springer omkring här och städar och håller ordning!

Men nu är köket adventsstädat i alla fall och riktigt ordentligt dessutom. Jag har putsat och fejat i alla hörn, kanter och skåp... ja allt utom ugnen faktiskt då den redan var ganska nyskurad!


Idag till middagen testade vi vår nya AIR FRYER till att fritera strips utan olja.

Behållaren rymmer 800 gram, så vi packade den full med köpta strips.

Kort förvärmning och sedan in med dem i fritösen, 12-16 minuter enligt instruktionen.

Man ska dock ta ut dem efter halva tiden och ruska om dem i behållaren. Det var lättare sagt än gjort då behållaren är ganska tung.

En bra sak är att den går på timer, så den sa till så snällt när 7 minuter hade gått.

Sen efter ytterligare 7 minuter var de långt ifrån klara. Satte timern på 5 minuter till... och 5 minuter till....






Efter kanske ca 30 minuter tyckte vi att stripsen hade fått bra färg och kändes lagomt hårda.

Jag vet inte vad den långa tillagningstiden berodde på, men det kan vara att jag inte värmde upp den tillräckligt länge före... Glömde att titta på om temperaturlampan hade tänts innan jag slängde in stripsen =)

Så kan det gå om man är lite ivrig!


Så vad tyckte vi om resultatet? Njae... strips friterade med olja är betydligt godare och fetare och onyttigare. Smaken på de här stripsen blev som de hade blivit tillagad i en varmluftsugn. Lite torrare  samt att de inte blev lika jämnt "tillagade" som i en fritös med olja. Som ni ser på bilden är färgen ganska så ojämn. Men de blev goda, fast inte lika goda!

Den här fritösen ska man även kunna tillaga kött, grönsaker och till och med baka. Så än har vi mycket kvar att testa!

Dags att sova nu, värst vad klockan går fort. Snart ska jag ju kliva upp och åka och gratulera svärmor som fyllde år tidigare i veckan. Sen hem och fortsätta julstädningen! Jag hoppas även på att få tid att läsa i kapp mig på era bloggar i morgon! Natti natti för mig och god morgon till er.      KRAM

1 kommentar:

  1. Godmorgon i stugan!
    Städat adventskök...vilken känsla!!
    Jag ska göra mitt ikväll ja...

    Vilken rolig manick du har!
    Fast det låter ju faktiskt lite torrt:-(
    Fast säker bra att tillreda andra maträtter i:-)

    Igårkväll/i natt har jag varit och hjälpt en kompis styra iordning sin butik hon öppnar i Harmånger idag!!
    Inredning o frisör, så nu finns det en mysigt butik i Harmånger:-)

    Blir det julmarknad i helgen nu då?

    Ha en mysig städa-fram-jul-dag idag:-)

    Kramis!

    SvaraRadera